Defender 110 - Wzorowa wyprawówka

Dobrze że są takie miejsca gdzie cywilizacja jeszcze nie dotarła. Nie zawsze opisane w przewodnikach, a jednak zapierające dech w piersiach swym pięknem. Wzorem swoich zachodnich sąsiadów podejmujemy na własna rękę wyprawy samochodowe aby tam dotrzeć. Góry, pustynie, dżungle…

Tak forma turystyki staje się w Polsce coraz bardziej popularna. Wybierając się na taka eskapadę przygotowujemy odpowiedni sprzęt.

Przyjdzie nam koczować w nieznanych i nie zawsze bezpiecznych miejscach,zmagać się z nieprzewidzianymi przeszkodami terenowymi Wzorowa wyprawówka to taki samochód który może zabrać cię w najdziksze rejony świata tam gdzie nie ma dróg ani mostów, tam gdzie nie dociera większość turystów. Najczęściej wykorzystywaną podstawą do zbudowania takiego samochodu jest Defender 110. Już standardowy samochód ma wiele cech przemawiających za jego wyborem. Dzięki aluminiowemu nadwoziu jest znacznie lżejszy od podobnych samochodów innych producentów. Zawieszenie Land Rovera jest bardzo prostą, trwałą i udaną konstrukcją. Stały napęd na 4 koła z blokowanym mechanicznie międzyosiowym mechanizmem różnicowym w znacznym stopniu ułatwia prowadzenie i poprawia bezpieczeństwo tego samochodu. Nie wszystkim to jednak wystarcza. Opisywany samochód został przystosowany do wysokich wymagań doświadczonego podróżnika. Projekt rozwijał się latami, samochód wielokrotnie gościł w naszym serwisie celem dokonania kolejnych modyfikacji. Bazą do powstania tego samochodu był fabrycznie nowy Defender 110 SW Td5 wyposażony fabrycznie w klimatyzację. Kierując się naszym wieloletnim doświadczeniem rozpoczęliśmy modyfikacje samochodu od wymiany drążków kierowniczych na wzmocnione oraz dołożenia osłon:

Osłona drążka przedniego
Osłona drążka tylnego
Osłona zespołu napędowego
Osłona zbiornika paliwa
Osłona mechanizmu różnicowego przedniego mostu
Osłona tylnego mostu Salisbury

Przód samochodu został wyposażony w mocny a zarazem lekki zderzak rurowy extreme z łożem pod wyciągarkę, w którym zamontowano niezawodny model Warn 9,5ti ze sterowaniem radiowym Standardowe progi zostały zastąpione wzmocnionymi stalowymi, umożliwiającymi podnoszenie samochodu za pomocą Hi-lifta.

Pojemność zbiornika paliwa została powiększona dzięki dodaniu dodatkowego przelewowego zbiornika Mantec o pojemności 40 l. w tylnym nadkolu. Wzmocniono elementy układu przeniesienia napędu. W przednim moście zastosowano automatyczna blokadę typu torsen Detroit Truetrac , półosie MaxiDrive, oraz przeguby napędowe Ashcroft. Tylna oś została uzbrojona w mechaniczna blokadę MaxiDrive wraz z półośami sterowaną z deski rozdzielczej

Modyfikacje zawieszenia objęły wymianę standardowych sprężyn na King Spring +2’, oraz amortyzatorów na gazowe OME Zastosowano wahacze przednie i tylne wzmocnione i dostosowane do zmienionych kątów pracy zawieszenia. Całość zmontowano na poliuretanowych tulejach produkcji Land Serwisu

Koło zapasowe umieszczono na stalowym uchwycie odchylającym się wraz z drzwiami, przymocowanym do tylnej belki ramy celem zniwelowania nie korzystnego oddziaływania jego ciężaru na tylne drzwi W celu umożliwienia głębokiego brodzenia pojazd wyposażono w snorkel mantec, oraz kompresor ARB w ekstremalnych momentach doszczelniający elementy napędowe Pod maska znalazło miejsce niezależne ogrzewanie Webasto ułatwiające rozruch w ujemnych temperaturach, oraz podgrzewające wnętrze samochodu na postoju. W dolocie do silnika zastosowano odporne na wysokie i niskie temperatury zbrojone przewody silikonowe. Na dachu zamontowano aluminiowy bagażnik Front Runner który stanowi podstawę dla namiotu dachowego. W celu ułatwienia korzystania z bagażnika na tyle samochodu zamontowano stalowa drabinkę W przestrzeni pomiędzy dachem a krawędzią bagażnika umieszczono dodatkowe reflektory KC Hilites Przednie reflektory osłonięto poliwenglanowymi osłonami, na zderzaku zamontowano dodatkowe halogeny drogowe. Z tyłu samochodu zainstalowano dodatkowa lampę roboczą.

W celu poprawienia stabilności obciążonego i wysoko załadowanego samochodu zdecydowano się zastosować felgi o offsecie 20mm w stosunku do oryginalnych i 30mm dystanse aluminiowe. Uzyskane w ten sposób poszerzenie osi o 10cm wymusiło zastosowanie poszerzaczy nadkoli aby zmieścić koła w obrysie nadwozia We wnętrzu samochodu rzuca się w oczy spory ekran nawigacji oraz wystające znad konsoli środkowej obrotomierz i woltomierz. Po prawej stronie konsoli znajduje się metromierz Branz ułatwiający pilotowi nawigacje w obszarach nie objętych elektronicznymi mapami Pod dachem umieszczono konsole ARB w której znalazło miejsce radio CB oraz praktyczny schowek na podręczne drobiazgi. Standardową kierownicę wymieniono na mniejszą trójramienną obszytą skórą

Samochód dowiódł już wielokrotnie swojej sprawności. Przemierzał wydmy libijskiej Sahary, wspinał się po niegościnnych zboczach wulkanów na Islandii.