Dlaczego Jaguar F-Type?

W ponad 75-letniej historii marki Jaguar zdecydowanie najczęściej pojawiającym się słowem jest sport. Zapewne badanie wykazałoby, że typowy Jaguar to 4-drzwiowa luksusowa limuzyna o konserwatywnej charakterystyce. W całym dziedzictwie tej brytyjskiej marki jedno z najważniejszych miejsc zajmuje jednak sportowy model E-Type. Produkowany przez 14 lat od 1961 roku był klasą samą dla siebie. Ważący nieco ponad tonę wyznaczał standardy w segmencie samochodów sportowych, zarówno w sferze designu, jak i osiągów.

W gamie modelowej przygotowanej przez Jaguara na drugą dekadę XXI wieku istniała potrzeba stworzenia samochodu podobnie bezkompromisowego. Czegoś, co zostało zaprojektowane według jednej zasady – dać maksimum emocji i radości z jazdy. Obecnemu w gamie modelowi XK nie można oczywiście odebrać sportowego ducha, ale cały czas jest to luksusowe, potężne, aczkolwiek bardzo szybkie GT. F-Type nie pojawił się znienacka, atmosferę podgrzewały, co raz to nowe odsłony modeli studyjnych, zamaskowanych prototypów. F-Type w ostatecznej odsłonie to piękny, wręcz idealny samochód. Niesamowite jest to, jak wiele inspiracji dostarczył jego bezpośredni protoplasta – E-Type, który w rankingu The Daily Telegraph został uznany za najpiękniejszy samochód w historii motoryzacji.

„Jaguar F-Type to samochód niemal idealny. Każdy szczegół zaprojektowany z pieczołowitością, począwszy od przedniego zderzaka, skończywszy na końcówkach układu wydechowego, nadaje mu bardzo wyrafinowanego charakteru - powiedziała Karolina Sobkowiak, Jaguar Brand Manager.

Gama silnikowa jest tak skrojona, aby już w najsłabszej wersji 340-konnej dać wszystko, co najlepsze w samochodzie sportowym (o ile oczywiście można uznać 340 KM uznać za wersję słabą). Na szczycie gamy znajduje się pięciolitrowe V8 generujące blisko 500 koni mechanicznych. Najsłabszą i najmocniejszą wersję w przyspieszeniu dzieli 1 sekunda (5,3 do 4,3). Oczywiście w tej skali to prawie 20%. Jednak każdą z nich, niezależnie od mocy, łączy wspólny mianownik - niespotykana bezpośredniość prowadzenia, reakcji układu kierowniczego i hamulcowego na polecenia kierowcy. Jaguar F-Type wydaje się być o ułamek sekundy przed kierowcą. Jest to wynik niebywałej sztywności nadwozia, co było tym trudniejsze do wykonania, że to klasyczny roadster, ze składanym w zaledwie 12 sekund materiałowym dachem.

W prowadzeniu to bezkompromisowa sportowa maszyna. Wnętrze dopracowane jest w każdym szczególe, charakteryzuje się niebywałym wysmakowaniem i stonowaniem. Wszechobecna skóra i aluminium w połączeniu z bardzo starannym wykończeniem może służyć za wzór dla innych producentów.

Jaguar potrzebował samochodu, który jest powrotem do korzeni marki. Jego nieskazitelna uroda z przyczyni się do nieuzasadnionych wizyt właściciela w garażu - żeby po prostu na niego popatrzeć… ot tak.

źródło: jaguar.pl