Gama modelowa Jaguar MY15

Osiągi i efektywność: gama modelowa Jaguar zostanie zaprezentowana na międzynarodowych targach motoryzacyjnych w Genewie.

GAMA 2015
  • Efektywność w codziennym użytkowaniu oraz zapierające dech w piersiach osiągi. Nową gamę modelową charakteryzuje zdecydowanie lepsze prowadzenie, bez kompromisu w aspekcie luksusu oraz wszechstronności typowej dla samochodów marki Jaguar.
  • XFR-S Sportbrake to pierwsze kombi oznaczone znaczkiem R-S o mocy 550 koni mechanicznych oraz 1675 litrów przestrzeni bagażowej.
  • Silnik XFR-S Sportbrake’a to ośmiocylindrowa jednostka benzynowa w układzie V dysponująca mocą 550KM oraz 680Nm momentu obrotowego. Paleta modelu XF rozszerza się również o wersję R-Sport, która może być wyposażona m.in. w bardzo ekonomiczną jednostkę 2.2 litra diesel legitymującą się mocą 163KM oraz spalaniem poniżej 5l/100km.
  • Jaguar XF R-Sport to pierwszy model w historii marki, który otrzymał nowe oznaczenie R-Sport.
  • XF R-Sport dostępny będzie zarówno w wersji sedan oraz jako sportowe kombi.
“Gama modelowa Jaguara XF na rok 2015 staje się niezwykle szeroka. Z jednej strony mamy wersję XFR-S z przyspieszeniem 4.4 s do 100km/h, z drugiej wersję 2.2 Diesel R-Sport w nadwoziu Sportbrake z emisją spalin na poziomie zaledwie 129g/km. Jesteśmy pewni, iż taka paleta wersji jest w stanie zaspokoić potrzeby każdego kierowcy.”
Ian Hoban, Vehicle Line Director, Jaguar

JAGUAR XFR-S SPORTBRAKE: ZAPIERAJĄCE DECH OSIĄGI W POŁĄCZENIU Z PRAKTYCZNOŚCIĄ
W skrócie:
  • XFR-S Sportbrake to pierwszy samochód ultra-sportowy marki Jaguar w nadwoziu kombi
  • XFR-S Sportbrake zbudowany jest w oparciu o znaną wersję XFR-S sedan – oferuje te same osiągi oraz poziom sportowych możliwości. Sportbrake to jednak znacznie wyższy poziom praktyczności oraz wszechstronności
  • 5.0 litrowy doładowany silnik V8 generuje maksymalnie 550KM oraz 680Nm momentu obrotowego
  • XFR-S Sportbrake przyspiesza do 100km/h w 4.8s, a jego prędkość maksymalna została ograniczona do 300km/h
  • Automatyczna, ośmiobiegowa skrzynia biegów z trybem „Quickshift” daje gwarancję optymalnego przyspieszenia niezależnie od prędkości
  • Zawieszenie XFR-S zostało zmodyfikowane do potrzeb nadwozia XFR-S Sportbrake
  • Aktywny, elektroniczny dyferencjał oraz system elektronicznej stabilizacji toru jazdy pochodzą z wersji sedan, w idealny sposób dbają o przyczepność na krętych drogach
  • Zmiany aerodynamiczne nadwozia XFR-S Sportbrake to zwiększony docisk oraz bardziej agresywny wygląd w porównaniu do wersji standardowych
  • Kute obręcze ze stopów lekkich o średnicy 20 cali ‘Varuna’ – model zaczerpnięty z wersji sedan, połączony z niskoprofilowymi oponami maksymalizującymi przyczepność
  • Ekskluzywne materiały wykończeniowe zastosowane wyłącznie w tej wersji modelu, „mikro-pikowanie” oraz skóra o wyglądzie włókna węglowego
“Połączenie wszechstronności oraz elektryzujących osiągów. XFR-S Sportbrake to osiągi ultra-sportowego samochodu połączone z nadwoziem, spełniającym potrzeby aktywnego stylu życia.”
Dean Murden, Vehicle Programme Director, Jaguar

Podsumowanie
XFR-S Sportbrake to trzeci samochód marki Jaguar z palety samochodów ultra-sportowych z oznaczeniem R-S. XFR-S Sportbrake to bliźniaczy odpowiednik XFR-S sedan. Oba samochody cechuje prędkość maksymalna 300km/h oraz sportowe właściwości charakterystyczne dla samochodów marki Jaguar. XFR-S Sportbrake posiada cechy zaczerpnięte z modelu XFR-S sedan oraz nowego modelu F-Type, przede wszystkim charakteryzuje go skupienie na potrzebach kierowcy, dynamice oraz pewności prowadzenia.

Układ napędowy, zawieszenie oraz udoskonalenia nadwozia to elementy charakterystyczne dla wszystkich modeli R-S. Są one nieodzowne dla zapewnienia osiągów „przeczących” prawom fizyki.

Elektryzujące osiągi to nie tylko dynamika pokonywanych zakrętów, lecz również przyspieszenie zapewniane przez silnik V8 rozwijający moc 550KM oraz 680Nm momentu obrotowego – wzrost o 40KM oraz 55Nm w porównaniu do wersji XFR. Wzrost parametrów osiągnięto za sprawą przeprogramowanego komputera sterującego pracą jednostki oraz kompleksowej optymalizacji układu dolotowego silnika.

XFR-S wyposażony został w ośmiobiegową, automatyczną skrzynię biegów z technologią “Quickshift”, która stworzona została na potrzeby modelu F-Type. Poprawione parametry jednostki napędowej oraz nowa skrzynia biegów umożliwiają Jaguarowi XFR-S Sportbrake osiągnięcie 100km/h w zaledwie 4.8 s oraz rozwijanie prędkości maksymalnej 300km/h (ograniczonej elektronicznie)

Model XFR-S Sportbrake ze względu na wydłużone nadwozie wymagał od projektantów kompleksowej rewizji tylnego zawieszenia w porównaniu do wersji sedan. Celem zachowania idealnego prowadzenia w zakrętach, tylne zawieszenie posiada inne adaptacyjne amortyzatory oraz sprężyny tylnego niezależnego zawieszenia. Modyfikacje nastawów zawieszenia wymusiły na projektantach ingerencję w dotychczasowe ustawienia aktywnego dyferencjału oraz elektronicznej stabilizacji toru jazdy (DSC). Wszystkie przeprowadzone modyfikacje sprawiają, że model Sportbrake prowadzi się równie dobrze, co jego bliźniacza wersja sedan.

Design
Zmiany techniczne znajdują swoje nawiązanie również w modyfikacjach nadwozia. XFR-S Sportbrake został delikatnie zmodyfikowany, aby w pełni wykorzystać drzemiący w nim potencjał. Jak każda wersja Sportbrake również ta posiada opadającą linię dachu, wysokie nadkola oraz „przeciągniętą” linię dachu. Wszystko to dodaje nadwoziu dynamiki oraz daje możliwość zaoferowanie pasażerom 48mm większej przestrzeni nad głowami. Nadwozie kombi umożliwia składanie kanapy tylnej w proporcji 60:40, a samo składanie jest niezwykle intuicyjne, szybkie i lekkie. Przestrzeń bagażowa może powiększyć się aż do 1675 litrów. Wszystkie te praktyczne cechy wpływają jednak na aerodynamikę, która została poprawiona przez zastosowanie dużego spojlera zmniejszającego w bardzo wyraźnym stopniu unoszenie tyłu pojazdu.

Nowy, powiększony zderzak został wyposażony dodatkowo w większy, obniżony centralny wlot powietrza oraz w boczne wloty powietrza. Całość otoczona została włóknem węglowym, a same wloty w wyraźnym stopniu przyczyniają się do poprawy dopływu powietrza do komory silnika. Zmodyfikowany przedni spojler to pierwszy ze zmodyfikowanych elementów w dużym stopniu zmieniających obieg powietrza wokół samochodu, zwiększając jego sprawność aerodynamiczną przy dużych prędkościach. Zderzak tylny został również poddany modyfikacjom – wyposażony jest w karbonowy dyfuzor znacznie powiększony w porównaniu do wersji XFR. Ma on duży wpływ na docisk tylnej części nadwozia przy dużych prędkościach. Bardzo szerokie 20-calowe felgi Varuna wykonane zostały z kutego aluminium – zapewniają one modelowi XFR-S szeroki rozstaw kół, wpływający na stabilność w każdej sytuacji. Felgi są dwukolorowe – częściowo lakierowane na kolor czarny łączony z polerowanym aluminium. Opcjonalnie felgi mogą być lakierowane całościowo na kolor czarny lub kolor technical grey (szary). XFR-S Sportbrake oferowany jest w kolorach: Ultra Blue, Ultimate Black, Stratus Grey, Polaris White oraz Italian Racing Red.
Paleta kolorów nadwozia uzupełniona została o skórzane wykończenie wnętrza Warm Charcoal, którą obszyto deskę rozdzielczą, fotele oraz boczki drzwi. Dla podkreślenia sportowego charakteru we wnętrzu znajdziemy wiele dodatków nawiązujących do sportowych wersji m.in. emblematy R-S, skórzane elementy o strukturze karbonu, kontrastowe przeszycia oraz pikowaną tapicerkę sportowych foteli.

Osiągi
Jaguar XFR Sportbrake wyposażony jest w doładowaną jednostkę 5.0l połączoną z najnowszą automatyczną skrzynią wyposażoną w technologie „QuickShift”. To połączenie zapewnia zapierające dech w piersiach osiągi w zakresie przyśpieszeń oraz możliwość osiągania prędkości równej 300km/h dotychczas zarezerwowanej dla samochodów klasy ultra-sport.

W pełni aluminiowy silnik o czterech zaworach na cylinder oferuje nie tylko bardzo wysokie parametry, jest on również ekstremalnie efektywny włączając ukierunkowane rozpylanie bezpośredniego wtrysku (paliwa) (SGDI) oraz podwójny niezależny rozrząd o zmiennych fazach (DIVT).

Pomiędzy głowicami zamontowano system Supercharged (doładowania mechanicznego w układzie dolotowym) – o dodatkowy zastrzyk mocy dbają dwa kompresory vortex typu Roots, wyposażone w dwa intercoolery. Dla zaspokojenia zwiększonego zapotrzebowania na powietrze, wzmocnionego w porównaniu do wersji XFR silnika, wersja R-S posiada dodatkowe wloty powietrza w zderzaku przednim zoptymalizowane pod kątem zasilenia jednostki w większe dawki powietrza.

Rezultatem poprawionych parametrów jednostki napędowej są lepsze osiągi. Czas rozpędzania od 0 do 100km/h to zaledwie 4.8 s, a prędkość maksymalna to 300km/h (ograniczona elektronicznie).

Uklad wydechowy został zoptymalizowany celem zmniejszenia oporów gazów wylotowych, a tym samym zwiększenia efektywności pracy silnika. Centralny tłumik został zastąpiony rurą „X-piece”, a praktycznie cały układ wydechowy ma przelotową budowę. Takie modyfikacje ukłądu wydechowego zaczerpnięte są wprost ze sportu motorowego a ich efektem poza zwiększoną wydajnością są bardzo ciekawe i charakterystyczne odgłosy z rur wydechowych modelu XKR-S.

Maksymalizacja korzyści z rekalibracji silnika miała w dużej części miejsce w sposobie zmiany przełożeń. XFR-S został wyposażony w 8-biegową automatyczną skrzynię biegów znaną z modelu F-Type. Automat wyposażony jest w łopatki do zmiany przełożeń współpracujące z technologią Quickshift odpowiadającą za manualny a zarazem niezwykle szybki czas zmiany przełożeń konieczny w sportowej jeździe.

Redukując przełożenia skrzynia biegow współpracuje z jednostką napędową wykonując efektowne a zarazem konieczne w szybkiej jeździe “międzygazy”. Funkcja ta wykorzystywana jest w dohamowaniach do zakrętów oraz przy bardzo intensywnych hamowaniach, w których skrzynia potrafi zmieniać przełożenia pomijając część przełożeń pośrednich.

Kolejną z unikalnych sportowych funkcji nowej skrzyni biegów jest utrzymywanie biegu w trakcie pokonywania zakrętu. Skrzynia biegów wykrywa ostro pokonywane zakręty na granicy przyczepności i nie zmienia przełożeń utrzymując wybrany bieg do wyjścia z zakrętu. Skrzynia umie również rozpoznać serię dynamicznych wyprzedzeń, w których bieg musi być redukowany niezwykle szybko, a skrzynia musi idealnie dopasowywać się do dynamicznie zmieniającej się sytuacji.

Dynamika
Dynamiczna charakterystyka modelu XFR-S Sportbrake jest ściśle związana z tą, jaką możemy doświadczyć w modelach F-Type oraz XFR-S sedan. Wspólny zespół inżynierów zadbał o to, aby nadwozie typu kombi nie miało znaczącego wpływu na jakość oraz dynamikę prowadzenia. Prace rozwojowe wykonywane były na najtrudniejszym i najbardziej wymagającym torze wyścigowym świata – Nürburgring oraz na torze wysokich prędkości Nardo we Włoszech i okolicach centrali firmy w Gaydon.

Głównym wyzwaniem projektowym w trakcie tworzenia wersji XFR-S Sportbrake było przeprojektowanie samochodu tak, aby mimo zwiększonej masy w tylnej części pojazdu prowadził się równie dobrze jak wersja sedan. W celu osiągnięcia postawionych założeń inżynierowie zmodyfikowali tylne aktywne zawieszenie, aby lepiej radziło sobie ze zwiększona masą tyłu pojazdu. Zmodyfikowano również drążek stabilizatora oraz tylną oś. Ostatnią ze zmian związanych z większą masą było zmodyfikowanie hamulców tylnej osi oraz skorygowanie nastawów systemu ABS.

Całkowita sztywność zawieszenia wzrosła o 30% z przodu oraz z tyłu pojazdu.

Modyfikacje zawieszenia nie dotyczyły jedynie amortyzatorów oraz sprężyn. Inżynierowie zmodyfikowali również łożyska oraz stabilizatory.

Dla osiągnięcia maksymalnych korzyści ze sportowego zawieszenia w modelu XFR-S zdecydowano się na zastosowanie kutych aluminiowych felg 20” “Varuna”. Felgi te zapewniają idealne prowadzenie, przyczepność i komfort prowadzenia.

XFR-S Sportbrake wyposażony jest w opony Pirelli zaprojektowane specjalnie dla tego modelu. Opony wersji kombi są o 10mm szersze – przednie w wymiarze 265/35, a tylne wyposażone jest w opony o rozmiarze 295/30.

Dla dopełnienia przeprowadzonych prac mechanicznych inżynierowie zdecydowali się również na zastosowanie elektroniki kontrolującej adaptacyjne zawieszenie oraz system stabilizacji toru jazdy.

System adaptacyjnego zawieszenia Jaguar kontroluje jednocześnie wiele kątów wychyleń wzdłużnych i poprzecznych samochodu bezustannie zmieniając nastawy amortyzatorów dla jak najlepszego prowadzenia pojazdu. System jest w stanie przeliczać i optymalizować nastawy nawet do 500 razy na sekundę. Wybór trybu Dynamic Mode skutkuje maksymalizacją sztywności nastawów amortyzatorów, a tym samym bardziej precyzyjnemu prowadzeniu w zakrętach.

Aktywny dyferencjał Jaguara jest w stanie doprowadzić nawet do pełnego spięcia mostu tylnego, przekazując moment obrotowy na każde z kół równomiernie. System dla modelu XFR-S został całkowicie przekalibrowany celem umożliwienia kierowcy pokonywania granic przyczepności. System wyposażony jest również w tryb “Track DSC” dający kierowcom o sportowym zacięciu jeszcze większy wachlarz możliwości niż dotychczas.

XFR-S to maksymalnie sportowe osiągi silnika oraz układu jezdnego. Całość dla pewności prowadzenia została połączona ze zmodyfikowanym systemem hamulcowym - Jaguar’s High Performance Braking System. Wyposażony został w wysokowydajne tarcze wentylowane w rozmiarach: 380mm przód oraz 376mm tył.

XFR-S Sportbrake w wyposażeniu standardowym posiada system audio marki Meridian o mocy 380W. Opcjonalnym systemem nagłośnieniowym jest 18-głośnikowy zestaw o mocy 825 W, również sygnowany znakiem Meridian.

XFR-S Sportbrake Specyfikacja techniczna*
  XFR-S SPORTBRAKE
Silnik 5,0l V8 Supercharged
Pojemność (cc) 5000
Moc maksymalna (KM@obr/min) 550@6500
Maksymalny moment obrotowy (Nm@obr/min) 680@2500-5500
Skrzynia biegów 8-biegowa automatyczna ”Quickshift”
Przyspieszenie 0-100km/h 4.8 s
Prędkość maksymalna ( km/h) 300 (ograniczona elektronicznie)
Zużycie paliwa (średnie, w| l/100km) 12.7
Emisja CO2 (g/km) 297
*Dane producenta



Galeria Gama modelowa Jaguar MY15  (39 zdjęć)
Galeria Gama modelowa Jaguar MY15 (39 zdjęć)

Informacja prasowa w wersji digitalowej pod adresem (plik PDF): newsroom.jaguarlandrover.com

źródło galerii oraz zdjęcia do pobrania w większej rozdzielczości: newsroom.jaguarlandrover.com

źródło: jaguar.pl