Jaguar rozpocznie produkcję F-Type Project 7: najszybszy i najmocniejszy produkowany Jaguar w historii

F-TYPE Project 7, najnowsze dziecko marki Jaguar F-TYPE Project 7 zadebiutuje na festiwalu prędkości w Goodwood 26 czerwca.

  • Jaguar potwierdza rozpoczęcie produkcji Jaguara F-TYPE Project 7
  • F-TYPE Project 7 zadebiutuje na dorocznym festiwalu prędkości w Goodwood. Debiut będzie mieć miejsce dokładnie w 60 rocznicę debiutu jego prekursora, modelu D-Type.
  • F-TYPE Project 7 będzie najbardziej sportową wersją serii F-TYPE zajmując jednocześnie pozycję najmocniejszego, najbardziej agresywnego modelu w palecie marki Jaguar.
  • Jaguar wyprodukuje F-TYPE Project 7 w limitowanej serii 250 egzemplarzy produkowanych ręcznie przez specjalnie powołany do tego celu zespół w ramach działu “Special Operations”.
  • Dwuosobowy roadster będzie posiadał drogową homologację, pozostając jednocześnie w zgodzie z wersją koncepcyjną zaprezentowaną w 2013 roku, jako uhonorowanie siedmiu zwycięstw w prestiżowym wyścigu Le Mans
  • 575KM oraz 680NM momentu obrotowego uzyskanych z doładowanego silnika 5.0 Litra V8. F-TYPE Project 7 będzie osiągał 100km/h w zaledwie 3.9s
  • Przyciągający wzrok pakiet aerodynamiczny wykonany zostanie z włókna węglowego a jego właściwości uzupełnią zawieszenie o sportowych nastawach. Całość skupiona jest na maksymalnych osiągach oraz przyjemności z sportowej jazdy.
  • Hamulce karbonowo-ceramiczne, rozdysponowywanie momentu obrotowego z udziałem hamulców, fotele inspirowane rozwiązaniami wyścigowymi. Wszystkie te element stanowią standard Project 7.
  • F-TYPE Project 7 wyposażony zostanie w zdejmowany dach oraz bagażnik o pojemności 196 litrów.
  • Dostawy do klientów rozpoczną się w połowie 2015 roku
"Dział Special Operations zajmuje się przygotowywaniem samochodów na specjalne życzenie naszych najlepszych klientów, pasjonatów marki Jaguar. F-TYPE Project 7 idealnie wkomponowuje się w cele, jakie przyświecają temu specjalnemu działowi marki. Model ten stanowi ucelebrowanie siedmiu zwycięstw Jaguara w wyścigu Le Mans a inspiracją jego stylistyki jest model D-Type obchodzący właśnie 60 rocznicę debiutu."
John Edwards, Dyrektor Zarządzający, Jaguar Land Rover Special Operations

F-TYPE Project 7 jest pierwszym wyczynowym modelem marki stworzonym przez dział Special Operations Jaguar Land Rover. Model zostanie wyprodukowany ręcznie w ilości 250 egzemplarzy. Projekt zaprezentowany został rok temu, jako model koncepcyjny i został odebrany z wielkim entuzjazmem przez publiczność. Roadster inspirowany jest modelem D-Type, który w 2014 roku celebruje 60 rocznicę debiutu modelu D-Type, który 3 krotnie wygrał wyścig Le Mans. Cyfra 7 w nazwie modelu jest uhonorowaniem 7 zwycięstw marki w tym prestiżowym wyścigu.

Jaguar F-TYPE Project 7 jest nie tylko najszybszą wersją palety F-Type, model ten znajduje się na samym szczycie wszystkich dotąd produkowanych samochodów marki Jaguar pod względem osiągów oraz mocy silnika.

F-TYPE Project 7 napędzany jest doładowaną jednostką o pojemności 5.0 Litrów produkującą moc 575KM oraz 680NM momentu obrotowego. Silnik osadzony jest w wypełni aluminiowym nadwoziu o wadze 1585kg. Parametry te pozwalają Project 7 osiągnąć 100km/h w zaledwie 3.9s a prędkość maksymalna to ograniczone elektronicznie 300km/h. F-TYPE Project 7 jest samochodem dopuszczonym do ruchu, posiada chowany dach oraz 196-litrowy bagażnik.

Moc wysyłana jest na koła tylne za pośrednictwem ośmio-biegowej skrzyni Quickshift oraz elektronicznego aktywnego dyferencjału drugiej generacji. Samochód wyposażony jest standardowo w hamulce karbonowo-ceramiczne Matrix (CCM) dostępne dotychczas, jako opcja w modelu F-TYPE R Coupé. Układ zapewnia niezwykłą siłę hamowania oraz precyzję a jest jednocześnie niezwykle odporny na efekt fadingu. Inną opcją standardową jest wektorowy rozkład momentu obrotowego z udziałem hamulców (TVbB), który współpracując z EAD zapewnia ekstremalnie łatwe oraz szybkie prowadzenie w zakrętach. Ostatnim z interesujących sportowych elementów wyposażenia standardowego jest przyciągający wzrok pakiet aerodynamiczny wykonany z włókna węglowego. Pakiet zapewnia większy docisk przy dużych prędkościach a jest on jednocześnie uzupełnieniem specjalnych nastawów sportowego dedykowanego zawieszenia stworzonego na potrzeby F-Type Project 7 dla jeszcze większych wrażeń ze sportowej jazdy.

2014 Jaguar F-Type Project 7: w szczegółach

Inżynieria
Jaguar F-Type Project 7 to owoc czystej motoryzacyjnej pasji. Model zajmuje koronne miejsce w hierarchii sportowych samochodów marki Jaguar przewyższając osiągami swoich wszystkich prekursorów.

Dział Special Vehicle Operations zaprojektował model F-TYPE Project 7 wyposażając go w 5 Litrowy doładowany silnik znany dotychczas z modelu F-TYPE R Coupé. Jednostka została dodatkowo wzmocniona I oferuje obecnie o 25KM więcej produkując oszałamiające 575KM oraz 680NM momentu obrotowego. Moc z silnika umiejscowionego z przodu przekazywana jest na tylną oś za pośrednictwem skrzyni 8-biegowej Quickshift oraz elektronicznego aktywnego dyferencjału drugiej generacji. Inżynierowie działu Special Vehicle Operations zmodyfikowali sterowanie skrzyni biegów specjalnie na potrzeby F-TYPE Project 7 modyfikując punkty zmiany biegów oraz generalną charakterystykę zmiany przełożeń.

Lekkie aluminiowe nadwozie (1585kg) o 80kg lżejsze niż w F-TYPE V8S Roadster w połączeniu z wzmocnioną jednostką napędową pozwalają na osiąganie 100km/h w zaledwie 3.9s. Prędkość maksymalna została ograniczona do 300km/h. Osiągi oraz niesamowite prowadzenie ustanawiają całkowicie nowy wzorzec dla samochodów sportowych marki Jaguar. F-TYPE Project 7 wyposażony jest w aktywny układ wydechowy z poczwórnymi ceramicznymi końcówkami w matowym czarnym kolorze. System dzięki zastosowaniu elektronicznego zaworu baypassu jest w stanie otworzyć układ wydechowy dla swobodnego przepływu spalin a co za tym idzie lepszej reakcji na pedał gazu, lepszych osiągów oraz zniewalającego dźwięku. F-TYPE Project 7 wyposażony jest w felgi “Storm” o średnicy 20-cali wykończone w kolorze czarnym. Klienci mają możliwość zamówienia samochodu na opcjonalnych wyczynowych oponach Continental ForceContact. Standardowo samochód wyposażony jest w karbonowo-ceramiczne hamulce (CCM) o średnicy tarcz: 398mm z przodu oraz 380mm z tyłu. Zaciski hamulcowe 6 i 4 tłoczkowe wykonane zostały z jednego odlewu I są standardem wyposażenia Project 7.

Hamulce CCM to niezwykła wydajność, odporność na przegrzewanie oraz zadziwiająca wytrzymałość. Układ hamulcowy sprawdzi się zarówno w ekstremalnych sytuacjach torowych jak również dzięki zastosowaniu ceramiki jest bardzo sprawny bez wstępnego dogrzewania. Jaguar’s Adaptive Dynamics system kontroluje przechyły nadwozia, pracę zawieszenia oraz zachowania kierowcy modyfikując nastawy amortyzatorów do 500 razy na sekundę dla maksymalnej stabilności w zakrętach. System został zmodyfikowany na potrzeby modelu dla jeszcze lepszego sportowego prowadzenia w każdej sytuacji.

Engaging Dynamic Mode – system umożliwia kontrolowanie nastawów samochodu takich jak twardość zawieszenia, siły wspomagania kierownicy, szybkości zmiany biegów za sprawą 8 calowego ekranu dotykowego. Wprowadzone ustawienia mogą byc zapisane w pamięci i używane w zależności od sytuacji.

Wektorowa dystrybucja momentu obrotowego z użyciem hamulców (Torque Vectoring by Braking – TVbB). System inteligentnie dohamowuje pojedyncze, koła aby dopasować linię i styl pokonywania zakrętu względem panującej sytuacji. TVbB współpracuje z Electronic Active Differential (który od trybu otwartego do 100% zamkniętego przechodzi w zaledwie 200 milisekund) oraz z systemem dynamicznej kontroli trakcji. Całość stworzona została dla jak najefektywniejszego pokonywania zakrętów oraz maksymalizacji radości prowadzenia.

“Zupełnie poza wszystkim – F-TYPE Project 7 to po prostu bardzo szybki samochód. Model posiada wszelkie nowinki zastosowane w wersji F-TYPE R Coupé, a część z funkcji została dodatkowo zoptymalizowana dla jeszcze lepszych osiągów i przyjemności z prowadzenia.”
Mike Cross, Chief Engineer - Vehicle Integrity, Jaguar

Design
Jaguar F-TYPE Project 7 pozostaje nietuzinkowy, minimalistyczny oraz podobnie niewiarygodny jak jego wzorzec zaprezentowany rok temu w wersji koncepcyjnej. Samochód przepełniony jest sportową charakterystyką oraz wyścigowym dziedzictwem marki. Model ten musi zapierać dech w piersiach. Model przenosi się obecnie ze szkiców Iana Calluma (Jaguar Director of Design) do realnego świata stając się samochodem produkowanym dla prawdziwych pasjonatów.

“F-TYPE Project 7 to idealny przykład jak nasz team projektowy może przenieść projekt z deski kreślarskiej do produkcyjnej wersji samochodu. Mimo niezwykle krótkiego czasu realizacji nie zrezygnowaliśmy w najmniejszym stopniu z czystości formy zaprezentowanej w etapie koncepcyjnym. Nowoczesny, nastawiony na cel, wyrazisty. Model ten jest perfekcyjnym następcą modelu D-Type, którym był inspirowany”
Ian Callum, Director of Design, Jaguar

F-TYPE Project 7 jest kontynuacją wielokrotnie nagradzanego projektu F-TYPE. Model jest inspirowany niezwykłym samochodem wyczynowym, jakim jest D-Type. Tył samochodu jest wiernym odtworzeniem 60 letniego konceptu aerodynamicznego gdzie nadwozie tylnej części jest niejako przedłużeniem kasku prowadzącego.

Zaawansowane modyfikacje aerodynamiczne to również zmodyfikowany zderzak, spojler, boczne progi, dyfuzor oraz ustawiany tylny karbonowy spojler. Całość sprawia, iż Project 7 generuje 177% większą siłę docisku niż F-Type Roadster przy prędkość 300km/h.

Samochód posiada bardzo wiele elementów wykonanych z karbonu, przednia szyba obniżona jest o 114mm a całość nadwozia obniżona o 30.5 mm.

Elementem wyróżniającym modelu F-Type Proejct 7 jest ręczna produkcja oraz odmienne standardy wyznaczone przez dział Special Operations. Edycja zostanie wyprodukowana w liczbie 250 egzemplarzy a każdy z nich będzie oznaczony plakietką pomiędzy fotelami z podpisem Iana Calluma.

2014 Jaguar F-Type project 7: dane techniczne *
*Wszystkie dane stanowią szacunkowe dane producenta i mogą jeszcze ulec zmianie

SILNIK I SKRZYNIA BIEGÓW  
Pojemność (cc) 5000
Cylindry 8
Zaworów na cylinder 4
Kompresja 9.5:1
Średnia/skok (mm) 92.5/93.0
Skrzynia biegów 8-biegowa ‘Quickshift’ ZF 8HP70
OSIĄGI  
0-60mph (sek) 3.8
0-100km/h (sek) 3.9
Prędkość (km/h) 300, ograniczona elektronicznie
Moc (KM@rpm) 575@6500
Moc (kW@rpm) 423@6500
Moment obrotowy (lb ft@rpm) 502@2500-5500
Moment obrotowy (Nm@rpm) 680@2500-5500
Felgi 20-calowe aluminiowe ‘Storm’, z wykończeniem czarnym
Opony - rozmiar 255/35/20 (przód) 295/30/20 (tył)
Opony - model Standard: Opcja:   Pirelli P Zero Continental ForceContact
WYMIARY  
Długość (mm) 4519
Szerokość (mm) 1923
Wysokość (mm, bez dachu) 1277
Rozstaw kół (mm) 2622
Zbiornik paliwa (litry) 72
Masa własna (kg) 1585


Notatki edytorskie:
  • Specjalny zespół Jaguar Land Rover Special Operations będzie zajmował się produkcją specjalnych limitowanych wersji modeli marek Jaguar Land Rover.
  • F-TYPE Project 7 jest pierwszym produktem nowego działu Special Operations. Samochód wytwarzany będzie ręcznie w nowym centrum design w West Midlands.
  • Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations odpowiada w ramach działu Special Operations za tworzenie specjalnych limitowanych wersji samochodów Jaguar oraz Land Rover
  • F-TYPE Project 7 będzie dostępny w Europie, Południowej Afryce, Australii, obszarze MENA, Rosji, Brazylii, Azji oraz Ameryce Północnej.
  • F-TYPE Project 7 będzie posiadał inną specyfikację względem wnętrza oraz nadwozia na rynek północno Amerykański.
  • Dostawy F-TYPE Project 7 rozpoczną się w połowie 2015
  • Jaguar F-TYPE roadster zadebiutował w 2012, F-TYPE Coupé w 2013. Obecna paleta F-Type składa się z wersji: F-TYPE Roadster, F-TYPE S Roadster, F-TYPE V8 S Roadster, F-TYPE Coupé, F-TYPE S Coupé oraz F-TYPE R Coupé.
  • Wyścigowy Jaguar D-Type zadebiutował w 1954
  • Jaguar wygrał Le Mans 24 siedmiokrotnie w 1951, 1953 - (C-Type), 1955, 1956, 1957 - (D-Type), 1988 (XJR-9) oraz 1990 (XJR-12)


Galeria  Jaguar F-Type Project 7 (34 zdjęcia)
Galeria Jaguar F-Type Project 7 (34 zdjęcia)

Więcej informacji oraz zdjęć na stronie: media.jaguar.com

Zobacz film: Project 7: The Fastest and Most Powerful Production Jaguar

źródło: jaguar.pl