Nowy Defender z tytułem World Car Design Of The Year 2021

Nowego Land Rovera Defendera jedni kochają, inni – zwłaszcza przywiązani do tradycji – nienawidzą. Jury prestiżowego konkursu World Car Awards jest jednak bezstronne, a jego zdaniem nowy „Def” zasłużył na nagrodę World Car Design Of The Year 2021 – najlepiej zaprojektowanego auta roku.


Trzeba przyznać, że Nowy Defender nie ma łatwo. Dziedzicząc legendarną nazwę, z pewnością łatwiej mu zaistnieć na rynku, ale z drugiej strony nie może uniknąć porównań do swego poprzednika, który budował swą reputację przez wiele dziesięcioleci, przemierzając świat wzdłuż i wszerz. I choć będą tacy, którzy nigdy nie zobaczą w nim godnego następcy tronu, to jednak najmłodsze dziecko Land Rovera potrafi samo zatroszczyć się o dobre imię, zwłaszcza że nie można mu odmówić wielu cech klasycznego Defendera.


Nagroda World Car Design Of The Year przyznawana jest samochodowi, który na tle konkurentów wyróżnia się designem oraz technicznymi innowacjami. Land Rover zaryzykował, deklarując, że chce zbudować Defendera na miarę XXI wieku – przy zachowaniu DNA i dużych możliwości terenowych, a jednocześnie korzystając z najnowszych zdobyczy inżynierii oraz idąc z duchem czasu w kwestii wyglądu i funkcjonalności. Efektem okazał się samochód terenowy, który potrafi znacznie więcej od przeciętnego SUV-a, a zarazem jest miłym dla oka, komfortowo wyposażonym, pojemnym autem.

Land Rover najpierw przeszedł sito selekcji, którą przeprowadziło siedmiu ekspertów* w dziedzinie designu samochodowego oceniających premiery motoryzacyjne ostatniego roku. Lista kandydatów została przedstawiona międzynarodowemu gronu 93 dziennikarzy, którzy dokonali ostatecznego wyboru zwycięzcy.

W sylwetce Nowego Defendera łatwo zauważyć cechy charakteryzującego jego poprzednika. Auto posiada podobne, choć nieco bardziej zaokrąglone kształty, zapewniające mu dobre właściwości terenowe – zwłaszcza duże kąty natarcia i zejścia. Zamiast tradycyjnej ramy użyto aluminiowej platformy D7, która okrzyknięta została „najsztywniejszą strukturą nadwozia w historii Land Rovera”. Nie mogło zabraknąć znaków rozpoznawalnych w postaci bocznego okna dachowego Alpine Light czy też otwieranych na bok drzwi bagażnika z umieszczonym na nich kołem zapasowym. Wnętrze jest minimalistyczne i funkcjonalne. Model 110 zabiera na pokład 7 pasażerów, a 90 – 6.


Defender musi umieć radzić sobie w terenie. Dbają o to dopracowane, nowoczesne układy napędowe Land Rovera. Klienci mają do wyboru szereg silników benzynowych i wysokoprężnych, a także hybrydę typu plug-in. Dla żądnych wrażeń przygotowano 525-konną wersję V8.

Nic dziwnego, że oprócz nagrody WCOTY Defender wywalczył już 50 innych światowych wyróżnień, w tym tytuły Top Gear’s 2020 Car of the Year czy Motor Trend’s 2021 SUV of the Year. Umarł Król – niech żyje Król?


*Grono ekspertów tworzyli: Gernot Bracht (Niemcy – Pforzheim Design School), Ian Callum (Wielka Brytania – Director of Design, CALLUM), Gert Hildebrand (Niemcy – właściciel Hildebrand-Design), Patrick le Quément (Francja – Designer oraz Przewodniczący Komitetu Strategii – The Sustainable Design School), Tom Matano (USA – Academy of Art University, poprzednio Head of Design – Mazda), Victor Nacif (USA – Chief Creative Officer, Brojure.com oraz Design instructor, New School of Architecture and Design), a także Shiro Nakamura (Japonia – CEO, Shiro Nakamura Design Associates Inc.).