Nowy Range Rover Evoque – hybrydowa ewolucja

Siedem lat po debiucie Range Rovera Evoque – luksusowego, kompaktowego SUV-a, który sprzedał się (jak na razie) w liczbie 772 096 egzemplarzy, zgarniając przy okazji 217 międzynarodowych nagród i wyróżnień – doczekaliśmy się premiery jego drugiej generacji. Rewolucji nie ma, ale zmiany wprowadzone przez producenta sprawiają, że Evoque zyskał na atrakcyjności, oferując klientowi więcej komfortu i nowoczesnych rozwiązań.


Range Rover Evoque bazuje na nowej platformie podłogowej Premium Transverse Architecture, która została zaprojektowana na potrzeby napędu hybrydowo-elektrycznego, 48-woltowej „miękkiej” hybrydy, 3-cylindrowej hybrydy typu plug-in, oraz trzy- i czterocylindrowych silników benzynowych i wysokoprężnych z serii Ingenium. wprowadzone przez producenta sprawiają, że Evoque zyskał na atrakcyjności, oferując klientowi więcej komfortu i nowoczesnych rozwiązań.


Zespół napędowy typu „mild hybrid” pojawia się w Land Roverze po raz pierwszy. Jego działanie polega na gromadzeniu energii traconej zwykle podczas hamowania (za sprawą połączonej z silnikiem za pomocą zintegrowanego paska prądnicy rozruchowej) oraz przechowywaniu jej w znajdującym się pod podłogą akumulatorze. Przy prędkościach poniżej 17 km/h silnik wyłącza się w chwili wciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca. Podczas ruszania zmagazynowana energia jest wykorzystywana do wsparcia silnika i ograniczenia zużycia paliwa. Dostępna z czterocylindrowymi, dwulitrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi (Si4 200, 250 i 300 KM, Td4 150 i 180 KM, Sd4 240 KM) „miękka” hybryda zapewnia emisję CO2 od 149 g/km i zużycie paliwa od 5,6 l/100 km. W przyszłym roku do oferty dołączą jeszcze bardziej ekonomiczna hybryda typu plug-in (PHEV) i trzycylindrowy benzynowy silnik Ingenium.


Wszystkie hybrydowe wersje Evoque'a charakteryzują się napędem na cztery koła, a w ich układzie napędowym pracuje nowo skalibrowana, 9-biegowa przekładnia automatyczna firmy ZF. Mniej wymagający klienci mogą wybrać model z napędem na jedną oś, najsłabszym silnikiem wysokoprężnym Td4 i skrzynią 6-biegową.

W nowym modelu wprowadzono system Active Driveline, czyli elektroniczny układ przeniesienia napędu, który nieustannie reguluje rozdział momentu obrotowego silnika pomiędzy osie w zakrętach w celu poprawy przyczepności i pewności prowadzenia. Funkcja Driveline Disconnect w wersjach AWD całkowicie rozłącza napęd tylnej osi podczas jazdy ze stałą prędkością, aby ograniczyć straty wynikające z tarcia i zużycie paliwa, i płynnie go dołącza, gdy warunki tego wymagają w celu zapewnienia dobrej trakcji.

System Terrain Response 2 po raz pierwszy jest dostępny w modelu Evoque jako wyposażenie standardowe w połączeniu z napędem na wszystkie koła i automatyczną przekładnią. Poza tym, że kierowcy będą mogli wybierać spośród czterech trybów (Comfort, Sand, Grass-Gravel-Snow i Mud & Ruts), by poprawić osiągi oraz sprawność w terenie, tryb Auto umożliwi modelowi Evoque dobranie trybu najodpowiedniejszego do warunków i automatycznie dostosuje ilość momentu do rodzaju terenu. Prześwit wynosi 212 mm, natomiast kąty natarcia i zejścia odpowiednio 25 i 30,6 stopnia.


Wynosząca 600 mm maksymalna głębokość brodzenia (wcześniej 500 mm) może być skutecznie monitorowana przez opcjonalny system Wade Sensing. Ultradźwiękowe czujniki w lusterkach zewnętrznych dokładnie mierzą głębokość wody, a wyniki są wyświetlane na centralnym ekranie dotykowym.

Kierowcy na pewno polubią nowe lusterko wsteczne ClearSight, które stało się ekranem HD. Jeśli widoczność do tyłu zostanie ograniczona przez pasażerów lub wielkogabarytowy bagaż, wystarczy wcisnąć przełącznik na spodzie lusterka, by wyświetlić wyraźny obraz o wysokiej rozdzielczości z kamery umieszczonej nad tylną szybą. Ekran zapewnia szersze pole widzenia (o 50 stopni) i lepszą widoczność przy słabym świetle.


Jak informuje producent, nowy Range Rover Evoque jest pierwszym pojazdem na świecie z technologią Ground View, która skutecznie „prześwietla” maskę, prezentując na górnym ekranie dotykowym obraz z kamery, aby pokazać kierowcy 180-stopniowy widok poniżej przedniej części pojazdu. Przydaje się ona podczas manewrowania w ciasnych miejscach parkingowych, pokonywania wysokich miejskich krawężników lub trudnego terenu i jest urzeczywistnieniem technologii „przezroczystej maski” zapowiedzianej przez firmę Land Rover w 2014 roku.


Nowe nadwozie Evoque'a jest o 13% sztywniejsze od nadwozia poprzednika, co wraz z mocowanymi na sztywno ramami pomocniczymi ogranicza hałas i wibracje przedostające się do wnętrza. Powiększony rozstaw osi daje dodatkowe 20 mm przestrzeni na kolana oraz wzrost pojemności schowków na drobne przedmioty. Bagażnik jest większy o 10% (591 litrów), a także znacznie szerszy i bez problemu mieści na przykład wózek dziecięcy, a po złożeniu tylnej kanapy dzielonej w proporcji 40:20:40 ilość miejsca rośnie do 1383 litrów.

Kabinę zaprojektowano tak, by stała się miejscem zapewniającym spokój, pogodny nastrój, komfort i... zdrowie dzięki takim technologiom jak budzący podziw system Touch Pro Duo z dwoma ekranami dotykowymi i nowym, szybszym oprogramowaniem, regulacja siedzeń w ośmiu płaszczyznach czy funkcja jonizacji (!) powietrza, co w najbardziej zanieczyszczonym kraju Europy ma dodatkową wartość.


Najnowszy Range Rover Evoque ma wszystko, czego potrzeba, by dotrzeć „above and beyond”. Czas pokaże, czy klienci docenią, to co oferuje, ale wiele wskazuje na to, że popularnością może przebić swego poprzednika.