„Discovery” to imię, które zobowiązuje. Nieprzypadkowo ochrzczono nim prom kosmiczny oraz model Land Rovera, którego historia liczy już przeszło 30 lat. Piąta generacja auta, który zadebiutował w roku 2016 podczas salonu motoryzacyjnego w Paryżu, podobnie jak pierwsza czy druga wciąż wie, na czym polega jazda w terenie, a jednocześnie jest pojazdem uszytym na miarę XXI wieku. W British Garage nowego właściciela wypatruje pachnący wciąż nowością egzemplarz, który nie może już się doczekać wyjazdu na daleką, wakacyjną podróż.
Discovery 5 z wyglądu jest pojazdem niemałym, choć w rzeczywistości długość jego nadwoziama mniej niż 5 metrów (4970 mm). Kabina może pomieścić jednak nawet 7 dorosłych osób, dla których przygotowano czterostrefową klimatyzację oraz komfortowe fotele. Rodzice docenią fakt, że nawet siedzenia z trzeciego rzędu wyposażone są w punkty mocowania ISOFIX, pozwalające na umieszczenie fotelików dziecięcych w wybranym przez siebie, najdogodniejszym miejscu.
Samochód oferuje technologię inteligentnego składania foteli, umożliwiającą użytkownikom rekonfigurację drugiego i trzeciego rzędu siedzeń przy minimalnym wysiłku z wykorzystaniem elementów sterujących z tyłu pojazdu oraz centralnego ekranu dotykowego. Wszystkie trzy rzędy są dostępne z systemem podgrzewania (z fotelami podgrzewanymi i chłodzonymi w rzędzie pierwszym i drugim), a także z systemami masującymi (dostępnymi dla fotela kierowcy i fotela pasażera w pierwszym rzędzie) w celu zwiększenia komfortu długich podróży. Pakiet Cold Climate zawiera również ogrzewanie przedniej szyby, kierownicy oraz dysz spryskiwaczy.
Sercem systemu infotainment InControl Touch Pro jest 10-calowy ekran dotykowy umieszczony na centralnej konsoli, który umożliwił projektantom Land Rovera zredukowanie liczby przycisków na desce o jedną trzecią. W kabinie znajduje się ponadprzeciętna liczba portów USB i punktów ładowania urządzeń przenośnych, dzięki czemu auto może pełnić rolę zarówno biura, jak i pokoju hotelowego, w którym nie brakuje rozrywek.
Zespoły projektujące Land Rovera są wręcz uzależnione od szukania nowej przestrzeni na wszelkiego rodzaju schowki, co zaowocowało powstaniem szeregu wygodnych skrytek, a nawet... wieszaka na torebkę. Bagażnik oferuje ponad 2400 litrów ładowności lub do 1231 litrów za drugim zędem siedzeń, a nowa automatyczna wewnętrzna klapa tylna o podwójnym przeznaczeniu gwarantuje wszechstronność oczekiwaną od pojazdu noszącego znak Discovery. Składany panel na przodzie przestrzeni ładunkowej po podniesieniu działa jako praktyczny ogranicznik ładunku, natomiast po opuszczeniu część wisząca (o wymiarach 285 mm) może posłużyć za okazjonalne miejsce do siedzenia osłonięte klapą bagażnika. To proste urządzenie naśladuje działanie tylnej klapy dzielonej poziomo, montowanej we wcześniejszych generacjach Discovery.
Charakterystykę jazdy szosowej poprawia lekkość Land Rovera oraz trwała konstrukcja aluminiowa Monocoque, która przyczynia się do redukcji masy pojazdu o 480 kg w porównaniu z uprzednio stosowaną konstrukcją ramową ze stali. Tylne zawieszenie Intergral Link zapewnia wysoką sterowność bez pogarszania komfortu jazdy. Znak rozpoznawczy Land Rovera, czyli Command Driving Position zapewnia użytkownikom dobrą widoczność bez względu na warunki na drodze i warunki pogodowe. Pewność ta dotyczy również możliwości holowania (maks. uciąg 3500 kg), stanowiących swoistą wizytówkę Discovery każdej generacji, od kiedy w dniu jego premiery w 1989 został użyty do holowania pociągu.
Nowy Discovery jak każdy Land Rover wie, na czym polega jazda w terenie, o czym świadczy obecny na pokładzie reduktor oraz stały napęd na cztery koła. Prześwit wynosi 283 mm (przy czym za sprawą pneumatycznego zawieszenia technologia Auto Access Height zmniejsza wysokość nadwozia o wartość do 40 mm, gdy pasażerowie przygotowują się do wsiadania lub wysiadania z pojazdu), natomiast maksymalna głębokość brodzenia równa jest 900 mm. Wielotrybowy system Land Rovera, Terrain Response 2, zapewnia optymalizację szeregu ustawień, od czułości pedału gazu do charakterystyki zmiany biegów, aby można je było dostosować do warunków jazdy jednym ruchem pokrętła. Jeśli kierowca nie jest pewien najlepszego wyboru, samochód automatycznie dobierze ustawienia.
Podczas jazdy w szczególnie trudnym terenie, system All-Terrain Progress Control (ATPC) można zaprogramować w taki sposób, aby autonomicznie utrzymywał odpowiednią prędkość pełzania wybraną przez kierowcę. Ta inteligentna technologia umożliwia kierowcy skoncentrowanie się wyłącznie na kierownicy podczas omijania przeszkód, bez rozpraszania uwagi pedałami gazu czy hamulca, i może być również wykorzystana podczas postoju, do ruszania na śliskiej nawierzchni.
System Advanced Tow Assist jest z kolei rozwiązaniem umożliwiającym kierowcy łatwe wykonywanie potencjalnie kłopotliwych manewrów podczas cofania z przyczepą. Samochód sam zatroszczy się m.in. o nieintuicyjne kręcenie kierownicą w przeciwną stronę podczas jazdy do tyłu. Kierowca może wprowadzić przyczepę na miejsce docelowe, używając pokrętła systemu Terrain Response 2. Aby jeszcze bardziej ułatwić sprawę, na obraz ze skierowanej do tyłu kamery wyświetlany na centralnym ekranie dotykowym nakładane są linie kierujące, co sprawia, że zadanie staje się zupełnie bezstresowe.
Land Rover sprzedaje Discovery 5 z całą gamą cztero- lub sześciocylindrowych silników benzynowych i Diesla, połączonych z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów ZF. W naszym posiadaniu jest Discovery Si6 z 2019 roku z silnikiem benzynowym 3.0 litrów V6 z turbodoładowaniem o mocy 340 KM i momencie obrotowym 450 Nm. Samochód oferujemy w cenie 229 tys. zł (netto) wraz z dwuletnią gwarancją realizowaną przez serwis British Garage.
Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na wyprawę do Wieliczki, skąd Disco 5 zabierze Was na jazdy testowe lub... w podróż dookoła świata!